Menstruatiepijnen: wat kan je er tegen doen?

Het fenomeen is geen enkele vrouw vreemd: menstrueren en de typische, duidelijk herkenbare pijnklachten die daarbij horen. Maar waar komt die pijn nu precies vandaan? Waarom heeft de ene vrouw er veel méér last van dan de andere? En belangrijker nog: hoe kan je die menstruatiepijnen wat draaglijker maken?

De cyclus van een vrouw, die gemiddeld 28 dagen duurt, is een ingewikkeld samenspel van hormonen. Tijdens die cyclus wordt het baarmoederslijmvlies dikker, zodat een eventuele bevruchte eicel zich kan nestelen. Is er echter geen bevruchte eicel, dan zal een vrouw menstrueren: een maandelijkse bloeding waarbij de baarmoeder regelmatig samentrekt, om zo het opgebouwde slijmvlies en bloed af te stoten. Die samentrekkingen kunnen voor pijnlijke krampen zorgen. Hoewel die pijn onschuldig is, kan het wel heel hinderlijk zijn.

SYMPTOMEN EN KWALEN

Meestal begint de pijn vlak voor de menstruatie en duurt het tot het einde ervan. De meeste vrouwen hebben voornamelijk last in de onderbuik, maar vaak straalt de pijn ook door naar de rug en bovenbenen. Bovendien zijn er nog enkele nevensymptomen die kunnen optreden:

  • hoofdpijn
  • vermoeidheid
  • misselijkheid
  • braken
  • diarree
  • duizeligheid

Ook ondervinden veel vrouwen dat ze tijdens de menstruatie sneller verdrietig zijn, of geïrriteerd. Hoe een vrouw de menstruatie en bijhorende pijnen en kwalen beleeft, hangt af van persoon tot persoon. Dat maakt het niet eenvoudig om een juiste remedie te vinden. Uitproberen en voor jezelf de beste aanpak vinden, is de boodschap.

WAT KAN IK ZELF DOEN?

Er zijn verschillende mogelijkheden om zelf de menstruatiepijn te verlichten:

  • Wandelen, fietsen en bewegen: sommige rouwen voelen zich hier beter door.
  • Rusten: andere vrouwen rusten liever uit.
  • Warmte: een kersenpitkussen, warm bad of een warme kruik op de buik of tegen de rug kan helpen.
  • Massage en ontspanningsoefeningen voor buik en rug: kunnen deugd doen en de menstruatiepijn verlichten.
  • Orgasme: sommige vrouwen hebben minder pijn na een orgasme.
  • Gezonde eetgewoonten: vis, groenten, fruit en volkoren producten op het menu en het gebruik van koffie, thee, suiker, zout en alcohol beperken kan helpen.

Maar de bekendste hulpmiddelen zijn uitaard pijnstillers. Zeker als de pijn heel uitgesproken is en amper te verdragen, doe je er goed aan om in overleg met je dokter of apotheker een pijnstiller in te nemen. Aan te raden voor menstruatieklachten zijn niet-steroïdeale anti-inflammatoire geneesmiddelen, zoals ibuprofen of naproxen. Zij zijn het meest werkzaam voor deze specifieke pijn. Ook paracetamol helpt, maar is bij pijnlijke maandstonden minder effectief. Aspirine raadt men af, omdat dit de bloedstolling kan verminderen.

Bij sommige vrouwen verdwijnen de menstruatieklachten na een zwangerschap. Hier is echter nog geen verklaring voor gevonden.

WANNEER MOET IK NAAR DE DOKTER?

Menstruatieklachten gaan meestal vanzelf over. In deze gevallen bezoek je toch beter eens je arts:

  • Als je de pijn slecht verdraagt en er ondanks zelfzorg geen beterschap is.
  • Als je voordien nooit last had van menstruatiepijnen en nu plots wel.
  • Als de pijn anders aanvoelt dan gewoonlijk

  • 11 dagelijkse gewoontes die hoofdpijn veroorzaken

    Hoofdpijn, een veel voorkomende kwaal… en niet enkel in de slaapkamer. Verschillende ziektes (verkoudheid) of omstandigheden (het weer) kunnen hoofdpijn veroorzaken, maar soms werken wij het ook zelf in de hand. Jawel, alledaagse gewoontes kunnen aanleiding geven tot hoofdpijn, zoals:

    1) Honger

    Door een maaltijd over te slaan, kunnen de glucoseconcentraties in het bloed gevaarlijk diep zakken, de spieren spannen zich op en vernauwen de bloedvaten. Dit leidt op zijn beurt tot te weinig zuurstof of druk in de hersenen en dus hoofdpijn.

    2) … en voeding

    Zeker bij wie gevoelig is aan hongerhoofdpijn en migraine, kan bepaalde voeding hoofdpijn uitlokken. Dat gaat van suikerrijke voeding, gerookt vlees en zelfs kaas en wijn.

    3) Dorst

    Dehydratatie is een belangrijke oorzaak van hoofdpijn, die zelfs zeer zwaar kan zijn. Deze hoofdpijn gaat vaak gepaard met droge mond en misselijkheid, en lijkt te verergeren door beweging. Rusten en ondertussen drinken of waterrijke voeding, zoals fruit en groenten eten, is de oplossing.

    4) Te veel (of te weinig!) cafeïne

    Te veel van iets is nooit goed, en dat geldt ook voor cafeïne. Naast hartkloppingen en slaapproblemen, kan je er dus ook hoofdpijn door krijgen. Het moet wel gezegd dat cafeïne hoofdpijn kan veroorzaken, maar dat het weinig gebeurt. Bij bepaalde soorten hoofdpijn kan cafeïne zelfs helpen.

    Wat vaker hoofdpijn veroorzaakt is … te weinig cafeïne, ten minste als je een beetje cafeïne-verslaafd bent. Wie veel en/ regelmatig koffie drinkt en abrupt stopt, kan ontwenningsverschijnselen vertonen… en hoofdpijn krijgen. Hoe? Omdat het lichaam gewend is aan het effect van de cafeïne, waardoor de bloedvaten te wijd openstaan. Wil je je cafeïne-afhankelijkheid verminderen, dan doe je dat best door elke dag een beetje minder cafeïne te drinken. Geen reden dus om meteen alle koffietjes overboord te gooien!

    5) Te weinig slaap

    Vermoeidheid is een gekende oorzaak van hoofdpijn: mensen die zes uur per nacht slapen hebben significant meer kans op hoofdpijn dan wie meer slaapt.

    6) Gewicht

    Wie veel kilo’s meedraagt, heeft 35 procent meer kans op hoofdpijn. Die kans stijgt tot 80 procent voor wie een BMI heeft van meer dan 40.

    7) Niet (of te veel) sporten

    Wie niet sport heeft meer kans op hoofdpijn, maar te veel sporten kan bij sommigen dan weer leiden tot inspanningshoofdpijn. Laat dat je niet verhinderen om naar buiten te gaan: beweging doet het lichaam meer goed dan kwaad en de kans op inspanningshoofdpijn is niet zo groot.

    8) Stress

    Druk op jezelf = druk in je hoofd.

    9) Kapsel

    Strakke kapsels, zoals een paardenstaart, een knot of een ingevlochten vlecht, kunnen ook hoofdpijn veroorzaken door het trekken aan de hoofdhuid.

    10) Werk- en zithouding

    We letten vaak niet op onze houding en zitten onderuitgezakt, scheef of kijken naar een te lage of te hoge computer. Dat kan een hele reeks klachten veroorzaken, waaronder nek- en rugklachten… en hoofdpijn.

    11) Te weinig verluchting

    Zuurstof hebben we broodnodig. Gewoon, om te leven, maar ook om ons te kunnen concentreren én om hoofdpijn tegen te gaan. Zwier dat raam dus regelmatig open en/of koop luchtzuiverende planten.

  • Psoriasis - Wat is het en wat doe je ertegen?

    Psoriasis is een chronische huidziekte met jeukende, pijnlijke rode plekken met witte schilfers. Gelukkig is deze chronische huidziekte niet besmettelijk. Naast de medische behandeling is het goed om een psoriasis huid gezond te houden: bijvoorbeeld door een goede hydratatie (vochtinbrenging), blootstelling aan de zon en voorkomen van uitlokkende factoren die psoriasis opwekken of verergeren. 

    Hoe zorg je goed voor een psoriasis huid?

    Psoriasis wordt ook wel de (zilver)schubziekte genoemd door de kenmerkende jeukende, pijnlijke rode plekken met witte schilfers. Het is een chronische huidziekte waarbij er een afwijking is in het immuunsysteem (auto-immuunziekte). Psoriasis kan voorkomen op het hele lichaam.

    Je vraag je misschien af hoe je deze huidziekte kunt krijgen? Vaak is er een erfelijke component bij psoriasis. Het kan op iedere leeftijd tot uiting komen. Deze uiting kan uitgelokt worden door bijvoorbeeld stress, infecties, bepaalde geneesmiddelen en huidbeschadigingen.

    Sommige mensen met psoriasis hebben ook last van gewrichtsproblemen, vooral in handen, knieën en enkels. Bij een beperkt aantal patiënten zijn er ook problemen met de nagels.

    Omdat psoriasis soms duidelijk te zien is, worden sommige psoriasis patiënten gemeden door mensen in hun omgeving. Dit kan leiden tot schaamte, onzekerheid en psychische problemen zoals depressie. Dit mijdend gedrag van mensen is echter niet nodig: Psoriasis is in het geheel niet besmettelijk!

    Medische behandeling van psoriasis is mogelijk op 3 manieren: met lokale zalven en crèmes met daarin medicijnen, licht therapie (UVB of PUVA genoemd) en tabletten en/of injecties, inclusief nieuwere medicatie die men ‘biologicals” noemt. Voor de lokale behandeling kun je terecht bij je huisarts, voor lichttherapie en sommige medicatie zal een verwijzing naar een specialist nodig zijn.

    Wat kun je zelf doen om je huid gezond te houden als je psoriasis hebt?

    Dat kan op diverse manieren:

    1. Een psoriasis huid kan minder worden door ermee in de zon te komen, een soort natuurlijke licht therapie dus. Wel moet je ervoor zorgen dat de huid niet verbrand: goed en regelmatig insmeren met een hoge factor zonnebrandcrème of olie (15 of meer).
    2. Zorg dat je huid voldoende vocht bevat. Dit kan door niet te lang/te heet te douchen of in bad te gaan, omdat hierdoor je huid uitdroogt. Gebruik zo min mogelijk zeep, omdat dit ontvettend werkt. Je zou het gebruik van een zeepvrije was emulsie kunnen overwegen. Daarnaast smeer je twee keer per dag met een neutrale zalf, of te wel een zalf zonder medicijnen erin. Denk bijvoorbeeld aan vaseline of een vette crème. In de periodes waarin de psoriasis erger is gebruik je 1 maal per dag de neutrale crème/zelf en 1 maal per dag de zalf/crème met medicijnen erin.
    3. Voorkomen van dingen die psoriasis kunnen opwekken of verergeren. Denk bijvoorbeeld aan:
    • Geen of weinig alcohol
    • Niet roken
    • Voorkomen van huidbeschadigingen. Dit betekent ook na het douchen of baden de huid droog deppen in plaats van droog wrijven
    • Direct naar de (huis)arts bij de verdenking op een ontsteking of infectie
    • Voorkomen en/of verminderen van stress

  • Ook vaak zo moe na het eten? Hierdoor komt het.

    Iedereen heeft het wel al eens meegemaakt. Zo heerlijk en zwaar getafeld hebben, dat je nadien een dutje goed kon gebruiken. Maar wanneer je dit gevoel hebt na zowat elke maaltijd, is dit niet meer zo fijn. Al helemaal niet wanneer je je doodmoe voelt na de lunch op het werk. Wij leggen je uit hoe je zelf iets aan deze vermoeidheid kan doen.

    Allereerst dit: een klein dipje na een goede maaltijd is op zich best normaal. Tenslotte zet eten een heel proces in je lichaam in gang. Het spijsverteringsstelsel moet het voedsel verteren. En zaken als vitamines en mineralen eruit halen, die je lichaam broodnodig heeft. Daarbij hebben de organen in kwestie even wat meer bloed nodig, waardoor er tijdelijk wat minder bloed beschikbaar is voor je brein en bijvoorbeeld je spieren. Je voelt je daarom dus even wat loom. Maar normaal mag je daar niet zodanig moe van worden, dat het je doen en laten beïnvloedt.

    De boosdoeners: geraffineerde koolhydraten en slechte suikers

    Zaken eten die teveel van deze bestanddelen bevatten, zal de vermoeidheid extra in de hand werken. Vooral omdat het je lichaam nog wat extra aan het werk zet, aangezien het meer moeite heeft om alles verteerd te krijgen. Daarbij moet extraveel insuline worden aangemaakt, om het teveel aan glucose dat je binnenbrengt af te voeren. Typisch daarbij is dat je direct na een maaltijd met slechte suikers en geraffineerde koolhydraten even bomvol energie zit, maar direct daarna serieus moe wordt. Na de piek daalt je bloedsuiker namelijk snel. En je terug wilt gaan eten, waardoor je in een vicieuze cirkel belandt.

    Een dipje na te veel suikers kan je verder trouwens herkennen aan het feit dat je wat slechter gezind bent. Of zelfs begint te zweten en trillen.

    Vermijd dus dit voedsel, als je snel moe bent na de maaltijd:

    • Fast food, zoals frieten en hamburgers
    • Deegwaren, zoals brood
    • Eten met veel suiker, zoals snoep en koekjes
    • Frisdranken en sportdranken
    • Pasta
    • Gebakken aardappelen
    • Witte rijst

    Niet meer moe zijn na het eten? Zorg voor een constante bloedsuikerspiegel

    Haal de pieken weg uit je bloedsuiker of glucose, door het eten van de juiste voeding. Goed is bijvoorbeeld om voor langzame koolhydraten te kiezen. Die worden namelijk meer geleidelijk aan verteerd door je lichaam, waardoor de glucose ook constanter in je bloed komt.

    Dit voedsel is een aanrader, om de vermoeidheid na het eten te vermijden:

    • Volkorenbrood en -pasta
    • Zoete en gekookte aardappelen
    • Bruine rijst
    • Groenten en fruit
    • Water, koffie en groene thee
    • Quinoa, gierst en havermout

    En nog een paar goeie tips, als je je vaak moe voelt na het eten

    • Ga eens voor 6 kleinere maaltijden, in plaats van de 3 traditionele eetmomenten. Het kan je helpen, omdat je lichaam zo een constantere hoeveelheid voedsel moet verteren.
    • Probeer ook zeker ’s ochtends te ontbijten. Doe je dit niet, dan zal je dit ’s middags onbewust compenseren door zwaarder te lunchen. Waardoor je maag harder moet gaan werken en normaal nodig is.
    • Prop jezelf ook niet te vol. Stop met eten wanneer je een bijna voldaan gevoel hebt. Een extra bord nemen is dus niet nodig.

  • Kinderen en lenzen

    Kinderen en tieners zijn vaak onzeker over hun uiterlijk en een bril dragen kan dan een hele opgave zijn. Lenzen zijn een goed alternatief en hebben geen negatieve invloed op het zelfbeeld van de kinderen. Maar vanaf wanneer mogen kinderen lenzen dragen? En welke lenzen zijn de juiste voor je kind?

    Vanaf welke leeftijd mag je beginnen met lenzen?

    In kwestie maakt de leeftijd niet uit, maar hangt het af van je kind zelf. Sommigen zijn er vroeg klaar voor en willen lenzen dragen op hun 6 jaar, terwijl anderen dit maar willen op hun 11de. Uit een Amerikaanse studie blijkt dat kinderen vanaf 8 of 9 jaar even goed lenzen kunnen dragen en onderhouden als volwassenen. Zorg er wel voor dat je je kinderen het belang van onderhoud goed uitlegt en dat ze zelfstandig genoeg zijn. Ook heel belangrijk: de motivatie om lenzen te dragen moet er zijn!

    Voordelen van lenzen dragen voor kinderen

    • Ze hebben een positieve invloed op het zelfbeeld van je kinderen. Hun zelfvertrouwen krijgt een boost en ze vinden zichzelf mooier.
    • Ze geven een volledig zichtveld.
    • Lenzen zijn goedkoper en makkelijker te vervangen dan een bril wanneer ze kwijt of kapot zijn
    • Ze zijn makkelijker voor de kinderen om mee rond te rennen.

    Keuze van contactlenzen

    Kinderen en tieners starten best met daglenzen. Waarom? Ze zijn perfect voor deeltijds gebruik, goedkoop en makkelijk te vervangen, er zijn weinig complicaties en je hoeft ze niet te reinigen want ze zijn geschikt voor eenmalig gebruik.

    Maar soms zijn daglenzen niet ideaal voor je kind. Bijvoorbeeld als de refractie-afwijking van je kinds ogen buiten het bereik van de producent valt, raden we maandlenzen aan. Deze lenzen moet je wel reinigen en bewaren, wat het gebruik iets complexer maakt. Heel belangrijk: vervang tijdig je lenzen!