Chronische vermoeidheid: wat is het en wat kan u ertegen doen?

Iedereen voelt zich weleens moe. Maar dat gaat meestal over door voldoende te rusten. Maar wat als de vermoeidheid lang blijft naslepen?  Een belangrijke vraag, die we onder de loep willen nemen. Want een verwittigd man of vrouw is er twee waard!   

Chronische vermoeidheid: dit is het

Aanslepende vermoeidheid kan u het best herkennen als een signaal van het lichaam dat er grenzen overschreden zijn. Een andere manier van leven dringt zich op! De meest voorkomende klachten zijn dan:

  • Perioden met allesoverheersende vermoeidheid.
  • Nog steeds moe zijn bij het wakker worden.
  • Geen kracht in de spieren van de armen, rug, benen en nek.
  • Minder weerstand tegen stress.
  • Na een inspanning krijgt u plots last van hardnekkige spierpijn.
  • Beperking van geestelijke inspanningen door hoofdpijn, duizeligheid en concentratieproblemen.
  • U moet vaak plassen.
  • U merkt schommelingen in de bloeddruk op.
  • Enz.

Dit kan u zelf doen

  • Herken de signalen die uw lichaam geeft.
  • Probeer uw levensstijl aan te passen, ook al is dat makkelijker gezegd dan gedaan.
  • Aanvaard dat u niet alles onder controle kan hebben. Loslaten is van enorm groot belang.
  • Geef aandacht aan de dingen in uw leven die wél prettig zijn.
  • Geef op tijd aan wanneer een gesprek of activiteit niet meer gaat.
  • Laat u niet onder druk zetten door anderen of omstandigheden.
  • Voldoende rust is cruciaal.
  • Leef uw leven op eigen tempo.
  • Probeer handige ademhalingsoefeningen aan te leren.
  • Zijn uw spieren vermoeid? Doe dan geen zware spieroefeningen.
  • Probeer steun te vinden bij uw arts.
  • Zoek lotgenoten!
  • Probeer te praten met vrienden en familie.

Een gespecialiseerd centrum

Hulp nodig van mensen die alles weten over chronische vermoeidheid? Om te kunnen genieten van de diensten van een gespecialiseerd centrum moet er met deze voorwaarden rekening gehouden worden:

  • De patiënt moet altijd worden doorverwezen door een huisarts.
  • De persoon moet onderzocht worden door: een internist, psychiater en revalidatiearts.
  • Er zal een behandelingsplan worden opgesteld door het bovenstaande team. Dit kan bestaan uit een individuele behandeling in het ziekenhuis of door de arts met behulp van een referentiecentrum.
  • Het centrum hecht veel belang aan professionele en sociale revalidatie van een patiënt.

Denkt u te lijden aan chronische vermoeidheid? En heeft u er nog met niemand over gesproken? Dan is het hoogtijd om daar verandering in te brengen!

  • Opvliegers bij warm weer, hoe verzacht je de klachten?

    Tijdens de overgangsjaren kan men last krijgen van opvliegers. Een opvlieger, ook wel ‘hot flushes’ of opstijgingen genoemd, is een plotseling opkomend gevoel van warmte. Soms, maar niet altijd, gaat dit gepaard met zweten en het trillen van de ledematen. 

    Symptomen

    Opvliegers zijn vrij gemakkelijk te herkennen. De opvlieger begint vaak met een warm gevoel op de borst, en breidt zich uit naar de hals en het hoofd. Meestal zakt na drie tot vijf minuten het hittegevoel weg en kan het zijn dat u het ineens erg koud krijgt. Opvliegers komen vaak op de meest ongewenste momenten. Overdag, maar soms ook ‘s nachts.

    Ook als de menstruele cyclus nog regelmatig is, kunt u last krijgen van opvliegers. Opvliegers komen echter wel het meeste voor in de periode rondom de laatste menstruatie. Als u plots last krijgt van opvliegers, kan dit betekenen dat u aan het begin van de overgang staat.

    Hoe ontstaan opvliegers?

    Als u in de overgang bent, vinden er grote veranderingen plaats in het lichaam. Vooral in de hormoonhuishouding, en dit heeft natuurlijk invloed op uw lichaamstemperatuur. Tijdens de overgang is het onderdeel van uw hersenen dat uw lichaamstemperatuur in balans houdt ontregelt, waardoor u last kunt krijgen van opvliegers.

    Als u een opvlieger heeft, denken uw hersenen dat u het plots warm heeft. Daarna registeren de hersenen kou, omdat er temperatuurverschil is. U kunt dan ook last krijgen van kippenvel en rillingen. Dit proces kan zich tot een paar keer per week tot een paar keer per dag herhalen.

    Wat kan ik er tegen doen?

    Er zijn een aantal dingen die u kunt proberen om de opvliegers te verminderen of om er beter mee om te gaan.

    • Kleding aanpassen. Als u vaak last heeft van opvliegers kan het handig zijn om meerdere lagen kleding over elkaar aan te trekken. Zo kunt u gemakkelijk iets uitdoen als u last krijgt van een opvlieger. Ook kunt u voor katoen kiezen. Deze stof is erg luchtig en kan helpen het transpireren te verminderen.
    • Niet teveel kruiden eten. Wist u dat sterk gekruid voedsel voro opvliegers kan zorgen? Probeer dus voedsel met sterke kruiden te vermijden.
    • Voorzichtig met alcohol en koffie. Cafeïne en alcohol kunnen de kans op een opvlieger verhogen. Wees u daarom bewust van de effecten van deze stoffen op uw lichaam. Kies in plaats daarvan voor cafeïnevrije en alcoholvrije varianten.

  • Psoriasis - Wat is het en wat doe je ertegen?

    Psoriasis is een chronische huidziekte met jeukende, pijnlijke rode plekken met witte schilfers. Gelukkig is deze chronische huidziekte niet besmettelijk. Naast de medische behandeling is het goed om een psoriasis huid gezond te houden: bijvoorbeeld door een goede hydratatie (vochtinbrenging), blootstelling aan de zon en voorkomen van uitlokkende factoren die psoriasis opwekken of verergeren. 

    Hoe zorg je goed voor een psoriasis huid?

    Psoriasis wordt ook wel de (zilver)schubziekte genoemd door de kenmerkende jeukende, pijnlijke rode plekken met witte schilfers. Het is een chronische huidziekte waarbij er een afwijking is in het immuunsysteem (auto-immuunziekte). Psoriasis kan voorkomen op het hele lichaam.

    Je vraag je misschien af hoe je deze huidziekte kunt krijgen? Vaak is er een erfelijke component bij psoriasis. Het kan op iedere leeftijd tot uiting komen. Deze uiting kan uitgelokt worden door bijvoorbeeld stress, infecties, bepaalde geneesmiddelen en huidbeschadigingen.

    Sommige mensen met psoriasis hebben ook last van gewrichtsproblemen, vooral in handen, knieën en enkels. Bij een beperkt aantal patiënten zijn er ook problemen met de nagels.

    Omdat psoriasis soms duidelijk te zien is, worden sommige psoriasis patiënten gemeden door mensen in hun omgeving. Dit kan leiden tot schaamte, onzekerheid en psychische problemen zoals depressie. Dit mijdend gedrag van mensen is echter niet nodig: Psoriasis is in het geheel niet besmettelijk!

    Medische behandeling van psoriasis is mogelijk op 3 manieren: met lokale zalven en crèmes met daarin medicijnen, licht therapie (UVB of PUVA genoemd) en tabletten en/of injecties, inclusief nieuwere medicatie die men ‘biologicals” noemt. Voor de lokale behandeling kun je terecht bij je huisarts, voor lichttherapie en sommige medicatie zal een verwijzing naar een specialist nodig zijn.

    Wat kun je zelf doen om je huid gezond te houden als je psoriasis hebt?

    Dat kan op diverse manieren:

    1. Een psoriasis huid kan minder worden door ermee in de zon te komen, een soort natuurlijke licht therapie dus. Wel moet je ervoor zorgen dat de huid niet verbrand: goed en regelmatig insmeren met een hoge factor zonnebrandcrème of olie (15 of meer).
    2. Zorg dat je huid voldoende vocht bevat. Dit kan door niet te lang/te heet te douchen of in bad te gaan, omdat hierdoor je huid uitdroogt. Gebruik zo min mogelijk zeep, omdat dit ontvettend werkt. Je zou het gebruik van een zeepvrije was emulsie kunnen overwegen. Daarnaast smeer je twee keer per dag met een neutrale zalf, of te wel een zalf zonder medicijnen erin. Denk bijvoorbeeld aan vaseline of een vette crème. In de periodes waarin de psoriasis erger is gebruik je 1 maal per dag de neutrale crème/zelf en 1 maal per dag de zalf/crème met medicijnen erin.
    3. Voorkomen van dingen die psoriasis kunnen opwekken of verergeren. Denk bijvoorbeeld aan:
    • Geen of weinig alcohol
    • Niet roken
    • Voorkomen van huidbeschadigingen. Dit betekent ook na het douchen of baden de huid droog deppen in plaats van droog wrijven
    • Direct naar de (huis)arts bij de verdenking op een ontsteking of infectie
    • Voorkomen en/of verminderen van stress

  • Wat is dat eigenlijk cholesterol?

    Het einde van het jaar nadert, het moment om te toosten is weer in zicht. U heeft dan nog voldoende tijd om aan een zomerlijf te werken, dus de vettige hapjes neemt u er met plezier bij. Nog voor de lekkernij uw tong bereikt heeft, zal een streng familielid – die het goed met u voorheeft – u erop attent maken dat het niet goed is voor de cholesterol. Maar wat is dat nu eigenlijk?  

    Wat is cholesterol?

    Cholesterol is een witte vetachtige stof die noodzakelijk is voor het aanmaken van nieuwe lichaamscellen en hormonen. Bovendien speelt het een belangrijke rol in de spijsvertering. Het meeste van de cholesterol wordt door het lichaam zelf aangemaakt, meer bepaald in de lever. Daarnaast krijgen we cholesterol binnen via voeding. Om zich te verplaatsen in de bloedbaan worden deze in bepaalde eiwitten verpakt: lipoproteïnen.

    Hier maken we een onderscheid tussen twee soorten: lage-dichtheid lipoproteïne (LDL) en hoge-dichtheid lipoproteïne (HDL). De LDL voert de cholesterol − die de lever aanmaakt − naar bestemmingen ergens in het lichaam, waar de cholesterol zijn werk kan doen. Klinkt goed. Toch spreekt men in dit geval soms van ‘slechte cholesterol’. Als u te veel LDL in het bloed heeft, dan kan dit aan de wanden van de bloedvaten blijven vastkleven en ophopen. Hierdoor kunnen bloedvaten vernauwen, met aderverkalking of andere hart- en vaatziekten tot gevolg. De ‘goede cholesterol’ of HDL zal het overtollige cholesterol in uw bloed naar de lever afvoeren.

    Wat staat er op het menu?

    Vermijd zoveel mogelijk verzadigde vetten, deze zorgen namelijk voor een verhoogde productie van cholesterol in de lever. Geen goed plan natuurlijk. Ze zitten o.a. in: mayonaise, volle melkproducten, vet vlees, snoep, enz.

    Zet onverzadigde vetten steevast op de kaart. Laat het zakje snoep links liggen voor een van de hipste superfoods van het moment: de avocado. Vis, fruit, groenten, volwaardige graanproducten, maar ook voldoende lichaamsbeweging, zijn dé oplossing om een verhoogde cholesterol tegen te gaan.

    Blijft de lever ondanks een gezonde levensstijl toch nog te veel cholesterol aanmaken? Dan maakt u best een afspraak bij de huisarts die cholesterolverlagende medicatie kan voorschrijven. Maar als u hart- en vaatziekte écht wilt vermijden, dan is een dieet arm aan verzadigde vetten aangeraden. Conclusie: denk dit jaar tweemaal na eer u al de zakoeskis naar binnen werkt.

  • 9 tips voor het écht juist gebruiken van contactlenzen

    Contactlenzen: ze zijn o zo handig. En ze vervangen toch maar mooi die opzichtige bril, waardoor je er nog mooier uitziet. Maar om irritaties aan je ogen te vermijden én de kwaliteit van je meerdaagse lenzen top te houden, moet je wel op een aantal zaken letten. Wij zetten ze op een rijtje voor je.

    Hygiëne is namelijk superbelangrijk bij lenzen. Als je ze niet correct gebruikt, krijgen bacteriën immers vrij spel. Je ogen geraken dan mogelijk geïnfecteerd. En in het slechtste geval leidt dat tot blindheid. Terwijl het gewoon een kwestie is van de juiste gewoontes te kweken:

    1. Was je handen altijd bij het aanraken van de lenzen

    Jawel, zowel bij het in- als uitdoen ervan. Desinfecterende zeep is daarbij de beste keuze. Doe het grondig en droog nadien ook je handen, met een pluisvrije handdoek.

    2. Gebruik de juiste lensvloeistof

    Geld besparen door water te gebruiken doe je bijvoorbeeld beter niet. Het bevat namelijk micro-organismes die zich op je lenzen hechten. En zo op je ogen belanden. Je ziet ze misschien niet, maar ze zijn er wel!

    3. En ververs de lensvloeistof in je lenzendoosje altijd

    Gooi deze gewoon elke keer weg en spoel even uit met verse vloeistof (geen kraantjeswater!), onmiddellijk na het terug aanbrengen van de contactlenzen. Laat vervolgens doorheen de dag de lenzendoos geopend mooi opdrogen, zodat de schadelijke bacteriën het niet overleven. Kortom: begin elke avond met een volledig schone lei!

    4. Doe je lenzen thuis uit

    Grijp dus af en toe toch nog eens terug naar die bril. En laat als het even kan je lenzen wekelijks 24 uur lang aan de kant liggen. Bijvoorbeeld tijdens je lazy Sunday. Even geen lensvloeistof zal je ogen deugd doen!

    5. En draag ze niet wanneer je slaapt

    Zelfs niet als je een middagdutje doet. Je hoornvlies wordt namelijk helemaal afgesloten van de buitenlucht, omdat niet alleen je lens maar ook het ooglid het afdekt. Er komt geen traanvocht tussen lens en hoornvlies, waardoor het te weinig zuurstof krijgt.

    6. Leg ze ook opzij tijdens watersporten

    Zeker zwembadwater zit vol bacteriën en ander substanties die ooginfecties in de hand werken. En bovendien trekt het chloorwater de lenzen strak, waardoor je ze moelijker uitkrijgt nadien.

    7. Poets ze af en toe ook eens

    Je natuurlijke tranen kunnen ze namelijk mat maken. Wrijf ze daarom regelmatig eens voorzichtig op met wat lensvloeistof. Dit mag ook gerust dagelijks.

    8. Probeer de levensduur van je lenzen niet te verlengen

    We snappen je op zich wel hoor. Lenzen kosten geld, en je probeert de vinger op de knip te houden. En dus denk je bijvoorbeeld: laat ik die daglens gewoon twee dagen dragen. Maar dat is niet zo’n goed plan. Vuiligheid en bacteriën stapelen zich snel op in je ogen zelf. Gevolg: ooginfecties, mét mogelijk blijvende schade.

    9. En stap minstens een keer per jaar binnen bij de oogarts

    Zonder dat je het zelf merkt, kunnen je lenzen namelijk toch schade aanrichten. Misschien blijkt zo dat je toch niet geschikt ben ervoor. En toch een bril moet dragen.