Zo beperk je de kans op griep !

Elk jaar opnieuw krijgen heel wat mensen te kampen met de griep. Van het woord alleen al krijgen we koude rillingen. Gelukkig bestaan er enkele manieren om niet ziek te worden, of om op z’n minst de symptomen af te zwakken.  

Griep, wat is dat eigenlijk?

Griep is een infectieziekte die wordt veroorzaakt door verschillende virussen. Deze komt veelvuldig voor tijdens een griepepidemie bijvoorbeeld. De periode van de dag van de besmetting, tot de dag dat de griep ook daadwerkelijk uitbreekt, kan zo’n 1 tot 4 dagen duren.

Wanneer bent u vatbaar voor de griep?

Alle mensen die een te lage weerstand hebben door: een te lage kalkspiegel, vermoeidheid, stress, of een vitaminetekort. Ze hebben er in elk geval meer kans op, dan mensen met een evenwichtig weerstandsvermogen.

Zo herkent u de griep

U zal een of meer van deze symptomen zien opduiken:

  • Koorts
  • Rillingen
  • Hoofdpijn
  • Spierpijn
  • Vermoeidheid
  • Geen eetlust
  • Ontsteking aan de neus
  • Ontsteking aan de luchtwegen

Belangrijke nuance: deze symptomen worden niet veroorzaakt door het virus, maar zijn het resultaat van het lichaam dat zich tegen de griepinfectie verzet!

Zo kan u de griep vermijden

  • Was uw handen regelmatig met zeep.
  • Vermijd zo veel mogelijk plekken waar mensen samenkomen (treinen bijvoorbeeld). Lijkt dit niet haalbaar? Misschien is een mondkapje dan wel een goed idee.
  • Probeer ook contact met zieke mensen te vermijden, want wie bij de hond slaapt krijgt z’n vlooien!
  • Een goede fysieke conditie is van groot belang.
  • Stress kan ook een boosdoener zijn.
  • Breng uw vingers ook zo min mogelijk in uw mond.
  • U gelooft het niet: suiker is ook een grote veroorzaker. Alles waar we energie van krijgen wordt namelijk vernietigd door dit witte goedje. Bovendien gedijen griepvirussen buitengewoon goed in lichamen vol met witte suiker, en weinig essentiële voedingsmiddelen.
  • Schuilt er een meneer of mevrouw proper in u? Gelukkig maar, want alle harde oppervlakken en voorwerpen regelmatig eens kuisen met wat schoonmaakmiddel, is aangeraden.
  • Maar de ultieme tip moet toch wel het griepvaccin zijn! Het wil daarom nog niet zeggen dat u totaal geen last zult hebben van deze infectieziekte, maar de symptomen zullen er alleszins goed door onderdrukt worden.

Wanneer het kwaad al geschied is, bestaan er wel nog een paar trucjes om u sneller beter te voelen zoals: kruidenthee drinken, zorgen voor warme voeten, goede mondhygiëne, enz. Maar het is natuurlijk altijd beter om te voorkomen dan te genezen.

Heeft u zich laten vaccineren?

  • Die spierkrampen in je kuiten, wat is dat eigenlijk?

    Misschien heb je het ook al meegemaakt tijdens het lopen. Of compleet onverwacht, wanneer je in bed lag. Het gaat vaak al snel weer over, maar wat zijn die pijnlijke kuitkrampen eigenlijk? En wat valt eraan te doen?

    Allereerst even een geruststelling: in bijna alle gevallen is het ongevaarlijk en hoef je er niet meer achter te zoeken. En buiten een zeer zeldzaam spierscheurtje zal het ook geen blijvende schade aanrichten.

    Maar wat is die stekende pijn eigenlijk? Wel, je spieren bestaan uit een verzameling vezels, die in normale omstandigheden afwisselend bewegen. Bij plotse spierkrampen ontstaat er een kortsluiting in je zenuwstelsel, waardoor alle spiervezels van een bepaalde spiergroep (zoals in je kuit, benen of voeten) tegelijkertijd samen beginnen te trekken, met volle kracht. Dit kan er logischerwijze ook voor zorgen dat je lichaam ongecontroleerd zal bewegen. Het kan daarbij slechts enkele seconden duren, maar net zo goed een paar minuten.

    Hoe komt het?

    De mogelijke redenen voor deze krampen zijn heel uiteenlopend. Maar in de overgrote meerderheid heeft het te maken met overactieve spieren, die daarbij extra gevoelig zijn.

    Bij de meeste mensen is een intensieve fysieke inspanning dé hoofdoorzaak. De spieren zijn vermoeid geraakt en moeten even recupereren. Zeker omdat ze vaak niet de hoeveelheid bloed krijgen die ze nodig hebben. Daarbij zijn de elektrolyten in je bloed een belangrijke veroorzaker van de problemen. Zij versturen de signalen van je hersenen naar je zenuwen en spieren. Als deze elektrolyten echter uit balans zijn door een vochttekort, zullen er ongewilde krampen naar boven komen. Hevig zweten tijdens het hardlopen kan dat bijvoorbeeld al in de hand werken.

    Maar naast hard sporten zijn er nog andere oorzaken mogelijk. Zo hebben zwangere vrouwen een grotere kans op kuitkrampen.

    Hoe valt het te voorkomen?

    Allereerst is het sterk aan te raden om je eet- en drinkgewoontes onder de loep te nemen. Superbelangrijk daarbij is om voldoende water te drinken: minimaal 1,5 tot 2 liter per dag. Met name voor en nadat je sportief in actie schiet, is flink hydrateren noodzakelijk. Ga daarbij voor water dat het meeste kalium en magnesium bevat.

    Elke dag voldoende fruit en groenten eten helpt trouwens ook om genoeg van deze stoffen binnen te krijgen. Vettig voedsel met gewone suiker kan je best niet te veel eten. Kortom: ga het hele jaar door voor een evenwichtige voeding, zodat je lichaam goed in balans is.

    Zorg er tijdens het lopen trouwens ook altijd voor dat je goed passende schoenen draagt en vooral goed de spieren opwarmt voor je begint. Een kwartiertje de tijd hiervoor nemen is geen overbodige luxe.

    Krijg je desondanks toch nog kuitkrampen na intensieve sportinspanningen? Probeer dan toch om het even wat rustiger aan te doen tijdens het bewegen en check of dit beterschap brengt.

    Nachtelijke kuitkrampen kan je soms ook verminderen door je slaaphouding aan te passen. Slapen op je zij met opgetrokken benen zou daarbij helpen.

    Naast deze goede tips kan het nemen van voedingssupplementen met vitamine B en E plus de nodige magnesium helpen om de kuitkrampen de wereld uit te helpen. Zeker bij zwangere vrouwen kan een magnesiumkuur wonderen doen. Echte medicatie nemen is echter afgeraden, zeker zonder medisch advies. Ze zullen maar weinig beterschap brengen en zorgen voor bijwerkingen.

    En als het toch plots gebeurt?

    Krijg je toch plots te maken met kuitkrampen, dan is het belangrijk om de spieren in kwestie goed uit te rekken. Voorzichtig weliswaar, zonder te hard te trekken. Ben je bijvoorbeeld aan het lopen, doe dan het volgende:

    - Leg je handen tegen een muur en leun goed voorover.

    - Strek je been naar achteren toe, terwijl je je voeten en hielen vlak op de grond laat staan. Doe dit totdat de kramp volledig is weggetrokken.

    Lig je in bed en krijg je plotse spierkrampen, dan helpt het vaak al om even rechtop te gaan zitten en je tenen naar je toe te trekken.

  • Examens? Deze tips helpen u te ontspannen!

    Op een korte tijd heel wat informatie moeten onthouden, makkelijk hebben de studenten het niet. Zit u ook met uw neus in de boeken, maar ook met de handen in het haar? Dan helpen deze tips u te ontspannen.

    Af en toe een rustmoment inlassen

    Er wordt gezegd dat mensen zich niet langer kunnen concentreren dan één a twee uurtjes. Af en toe stoppen voor een pauzemomentje is dus zeker geen overbodige luxe. Tijdens deze onderbreking geeft u uw brein de tijd en ruimte om zich op te laden, maar ook om al de opgeslagen leerstof te verwerken.

    U let er wel best op dat u zich strikt aan de tijdstippen houdt, en niet langer pauze neemt dan nodig is. Want die welverdiende rust kan soms wat naar meer smaken.

    Probeer ook een luchtje te scheppen tijdens de break. Hierdoor krijgt het brein de zuurstof binnen die het nodig heeft om de aandacht bij de leerstof te houden. Tv of computerspelletjes zijn dan weer geen goed idee. Hierdoor kunnen de hersenen niet voldoende rusten, en ook de ogen krijgen dan niet de pauze die ze verdienen.

    Examenstress herkennen

    • Fysieke klachten: hoofdpijn, vermoeidheid, slaapproblemen, enz.
    • Emotionele klachten: prikkelbaar, emotioneler, angstig, enz.
    • Verstandelijke klachten: concentratieproblemen, vergeetachtigheid, black-outs, enz.
    • Gedragsveranderingen: verandering in eetpatroon, minder energie, moeite om te ontspannen, enz.

    Examenstress aanpakken

    • Relaxerende kruidenthee doet wonderen, aangezien het goedje de aanmaak van het stresshormoon vermindert.
    • Wie stress heeft zal ook snel vitamines en mineralen verbruiken. Ze tijdig aanvullen is dus cruciaal!
    • Neem ’s ochtends een wisseldouche (van warm naar koud) om de bloedcirculatie te bevorderen.
    • Bachbloesems (vloeibare extracten van planten) kunnen de stress onderdrukken en het zelfvertrouwen opkrikken.
    • Spanning zal ook leiden tot spierpijn. Een warmwaterkruik verhelpt dit probleem.
    • Ook een massage met massageolie kan doeltreffend zijn.

    En u? Kent u nog andere trucjes om u volledig te ontspannen tijdens de examens?

  • Oeps, uitgegleden ? Hoe behandel je verstuikingen, blauwe plekken en hematomen? 

    Een ongeluk is snel gebeurd, zeker tijdens een inspanning. Daarom is het belangrijk dat je weet wat je moet doen als je iets verstuikt of een blauwe plek oploopt. Wij zetten alles wat je moet weten op een rijtje:

    Wat doe je best bij een verstuiking?

    Eerst moet je jezelf deze 2 vragen stellen: "Kan ik het gewricht bewegen en kan ik er nog op steunen?". Als je er 2 keer "ja" op kunt antwoorden, dan gaat het om een lichte verstuiking. De ligamenten rond het gewricht zijn dan uitgerokken. Geen paniek als het bewegen een beetje moeizaam verloopt, er kan zelfs na een tijdje ook een zwelling ontstaan. Als dit gebeurt, dan blijkt de verstuiking toch ernstiger te zijn dan gedacht. Dit kan zelfs het begin zijn van een scheur in je ligamenten.

    Maar je hoeft niet meteen je huisarts te raadplegen, het volstaat om het gewricht de eerste 24 uur af te koelen met ijs en de eerste 3 dagen hoog te houden. Als dit niet helpt, kan een brace of tape ondersteuning bieden. Tegen sport zeg je in deze periode ook beter "nee".

    Geen beterschap? Dan heb je een ernstige verstuiking en moet je naar spoed

    Niet elke verstuiking is onschuldig ... In ernstige gevallen lukt het niet meer om je gewricht te bewegen. Het gewricht zwelt meteen op en je kan er ook niet meer op steunen. Dit soort blessures komt bij professionele sporters ook vaak voor, bij sporten waar bruuske bewegingen gemaakt worden.

    Als dit het geval is, moet je meteen naar de spoed. Waarschijnlijk zijn je ligamenten dan volledig gescheurd. Na een radiografie zal je meer duidelijkheid krijgen.

    Wat kan je doen tegen blauwe plekken?

    Je hoeft niet veel te doen om een blauwe plek op te lopen. Een blauwe plek is eigenlijk een inwendige bloeding, die groter kan worden bij kneuzingen of een harde val. Je hoeft er ook niet echt iets aan te doen, na een paar weken is de plek weer verdwenen. Er zijn natuurlijk wel middeltjes die het genezingsproces kunnen versnellen:

    • Gebruik een verzachtende crème of gel
    • Bij grote blauwe plekken kan je ook een pijnstiller innemen, zoals bijvoorbeeld paracetamol of nurofen
    • Je kan ook altijd ijs op de blauwe plek leggen

    Wat is een hematoom en hoe behandel je het?

    Een hematoom is een bloeduitstorting , waarbij het bloed tussen de omliggende weefsels terecht komt. Wanneer dit onder de huid voorkomt, veroorzaakt het een blauwe plek en in soms zelfs een zwelling (een buil). Hematomen kunnen overal verschijnen, van je gezicht tot je benen. Hoe loop je het op? Op dezelfde manier als een blauwe plek, door je ergens aan te stoten of te vallen.

    Meestal verdwijnt een hematoom vanzelf en hoef je deze dus niet te behandelen. Als de hematoom niet snel genoeg herstelt, kan je bij de apotheek een zalfje gaan halen. Dit zou de genezing bevorderen, zo ook iets koelend erop leggen. Maar als je echt klachten hebt, kan je ook bij je huisarts terecht. Bevindt de hematoom zich op je schedel? Ga dan zeker op bezoek bij een arts.