Wat is het verband tussen epileren en psoriasis?

De huidziekte psoriasis kan heel hinderlijk zijn voor het dagelijkse leven, doodgewone dingen zoals scheren of ontharen zijn helemaal niet meer vanzelfsprekend.Gelukkig is de ziekte niet onverzoenbaar met epilatie, maar het moet wel op de juiste manier én met de juiste technieken gebeuren. Maar hoe ga je te werk zonder je broze huid te beschadigingen? 

Wat is psoriasis?

Psoriasis is een goedaardige, chronische huidziekte die heel hinderlijk kan zijn. Je herkent de ziekte aan de rode plekken die in mindere of meerdere mate bedekt zijn met witte schilfers van dode huid. Er zijn verschillende soorten en gradaties psoriasis, maar de meest voorkomende is degene waarbij psoriasis zones aantast zoals je knieën.

Veilig ontharen

Ontharen als je psoriasis hebt is niet simpel, maar niet onmogelijk. Als je de juiste voorzorgsmaatregelen neemt kan je irritatie of blijvende letsels voorkomen:

Mijd de zones met psoriasisplaques. Laserontharing is één van de betere opties voor psoriasis, omdat de specifieke techniek heel gericht werkt. Want deze soort ontharing pakt enkel de melanine van de haartjes aan. Zo wordt bijkomende schade in de huid maximaal vermeden, in tegenstelling tot andere technieken zoals ontharingscrèmes - en was die voor chemische irritatie kunnen zorgen.

Algemeen is waxen de minst aangewezen methode bij psoriasis. Het veroorzaakt naast mechanische schade ook thermische schade door de warme was.

Wil je elektrisch ontharen met een epilator? Dat is mogelijk, maar is niet zonder risico's. Als je met het toestel over een dike psoriasisplaque gaat, bestaat het risico dat er schilfers meekomen en dat kan letsels veroorzaken.

Een belangrijk weetje om te onthouden: Als de psoriasisplaques dik zijn, zullen de haartjes op termijn onder een laag schilfers komen te zitten en dus geen problemen meer geven.

Ga bij het scheren van gezonde zones dus altijd zachtjes en voorzichtig te werk. Psoriasis geeft in ongeveer 30 %van de gevallen jeuk. Kies daarom liever voor verzachtende crèmes en zachte zeepsoorten.

Voorzorgsmaatregelen

  • Ga altijd zachtjes te werk
  • Probeer tijdens het ontharen elk letsel te voorkomen, ook op de gezonde zones
  • Nooit de psoriasisplekken zelf ontharen (die hebben dat trouwens niet nodig)
  • Breng geen warme (of koude) was rechtstreeks op de psoriasiszones aan, anders kunnen ze erger worden
  • Ga nooit meer dan één keer over de te scheren zone

  • Inenten tegen de wintergriep

    Het griepseizoen nadert weer en we kunnen maar best voorbereid zijn! De inentingscampagne is nog niet begonnen, toch is het belangrijk om te kijken tot welke doelgroep je behoort voor het inenten. 

    Wie laat zich best inenten?

    De inenting tegen de griep wordt aangeraden voor bepaalde bevolkingsgroepen – mensen voor wie de griep gevaarlijk kan zijn of die het virus kunnen doorgeven aan personen die meer risico lopen. Deze mensen worden geklasseerd in afdalende orde van prioriteit. Er zijn 3 groepen geclassificeerd:

    In groep 1:

    • Zwangere vrouwen die in het tweede of derde trimester van hun zwangerschap zijn.
    • Mensen met een chronische aandoening met betrekking tot de longen (zoals zware astma), het hart, de lever of de nieren.
    • Mensen met een verminderde weerstand (door ziekte, een transplantatie of iets anders).
    • 65-plussers.
    • Mensen die in een rusthuis verblijven.

    In groep 2: Mensen uit de actieve bevolkingsgroep die in de gezondheidssector werken, omdat ze de ziekte makkelijker kunnen overdragen.

    In groep 3: Mensen die samenleven met patiënten uit groep 1 en ouders van kinderen die jonger zijn dan zes maanden.

    Behoor je of denk je tot één van de groepen te behoort waarvoor inenting raadzaam is? Praat er dan over met uw arts!

    Misvattingen over de griep

    De griep is algemeen bekend en toch bestaan er een heleboel misvattingen over. Veel mensen denken bijvoorbeeld dat een verkoudheid tot een van de griepsymptomen behoort. Maar niets is minder waar, want een verkoudheid is een compleet andere ziekte met enkele gelijkaardige symptomen als de griep. Denk maar aan keelpijn of een lopende neus. Bovendien denken velen dat je griep moet behandelen met antibiotica, wat ook weer niet klopt. Want de griep wordt veroorzaakt door een virus en antibiotica helpen alleen tegen bacteriën.

    Beschermen

    Zijn er ook maatregelen die we zelf kunnen toepassen om ons te beschermen tegen de griep? We zetten alles even op een rijtje:

    • Was je handen meerdere keren per dag (Telkens als je een drukbevolkte plaats verlaat)
    • Vermijd close contact met mensen die griep hebben of mogelijk drager zijn
    • Probeer je ogen, neus of mond niet aan te raken, wanneer je net een mogelijk besmet voorwerp hebt aangeraakt.

  • Tips tegen zweetvoeten

    Dit herfstweer is ideaal voor langere wandelingen. Alleen.... onze voeten verspreiden snel een vervelend geurtje en voelen vochtig aan. Maar hoe geraak je van die zweetvoeten af? Hier zijn enkele tips:

    1. Draag open en goed ventilerende schoenen. Vermijd nylon of rubberen schoenen, daar kunnen je voeten amper in 'ademen'. Kies dan eerder voor leren schoenen.
    2. Was je voeten elke dag minstens één keer, met koud of lauw water. Vergeet zeker je voeten niet goed af te drogen nadien, je kan ze eventueel nog insmeren met lotion zodat ze niet uitdrogen.
    3. Inlegzooltjes in je schoenen kunnen overtollig zweet doen verdwijnen.
    4. Draag niet elke dag dezelfde schoenen, zo hebben de schoenen tijd om te drogen en te 'ademen'.
    5. Als je sokken draagt, kies dan voor katoenen of wollen sokken. Wist je trouwens dat dikke sokken beter ventileren dan dunne sokken? Oh ja, heel belangrijk: verander élke dag van sokken, om bacteriën te vermijden.
    6. Loop thuis rond op je blote voeten of draag slippers, zodat je voeten niet opgesloten zitten in schoenen.
    7. Je kan ook speciale voetendeodorants gebruiken, zoals Axitrans en Gehwol. Deze desinfecteren je voeten en beschermen ze tegen schimmel. Kies wel voor de stick en niet voor de spray, zo krijgen bacteriën minder kans om onaangename geuren te verspreiden.

    8. Gebruik bij het wassen van je voeten anti-bacteriële zeep
    9. Bestrijd de slechte geur met een andere vervelende geur, azijn! Dit product zorgt voor zuur water in je voetenbad en sommige bacteriën kunnen daar niet tegen. Week je voeten 2 keer een kwartiertje per week in een zuur voetenbad en je voeten zijn weer helemaal fris!
    10. Zit er eelt op je voeten? Eelt neemt namelijk overtollig vocht op bij warme dagen en dit trekt veel bacteriën aan. Dus ontdoe je voeten van de eeltplekjes en de bacteriën verdwijnen vanzelf.

  • Voedingspatroon om diabetes te voorkomen

    Bij diabetes, ook wel suikerziekte genoemd, kan je lichaam de bloedsuiker niet meer regelen. Dat gebeurt bij gezonde mensen met het hormoon insuline. Maar mensen met diabetes krijgen te weinig insuline of zelfs helemaal geen. Maar geen nood want door je voedingsschema aan te passen kan je dit vermijden. 

    Diabetes type 1 en 2

    Type 1: Het lichaam van mensen met diabetes type 1 maakt helemaal geen insuline meer aan. Dat komt doordat het afweersysteem per ongeluk de cellen die insuline aanmaken vernietigt. Daarom moet je een paar keer per dag insuline inspuiten of een insulinepomp dragen.

    Type 2: Bij dit type diabetes heeft je lichaam te weinig insuline en bovendien reageert het er niet meer goed op. Dat noemen we ongevoeligheid voor insuline. Mensen met type 2 krijgen meestal medicijnen en voedings - en bewegingsadvies. Soms moet je ook insuline spuiten. Diabetes type 2 komt het vaakst voor, vooral door overgewicht en weinig beweging. Ook mensen met een hogere leeftijd en een erfelijke aanleg lopen een groter risico.

    Voeding en diabetes

    Mensen met diabetes mogen bijna alles eten maar door slimme keuzes te maken, verloopt alles veel gemakkelijker. Waar moet iemand met diabetes extra op letten? Hier vind je veel informatie en geven we je praktische tips, zelfs wanneer je geen diabetes hebt.

    • Ga voor groenten. Gezond koken is een must, of je nu diabetes hebt of niet.
    • Kies bij pasta, rijst en brood voor de volkorenversie, en voor zilvervliesrijst. Daarin zitten veel vezels, waardoor de bloedsuikerspiegel langzamer en minder stijgt.
    • Vezels zijn oh zo belangrijk, eet daarom veel peulvruchten zoals erwten, linzen en bonen.
    • Gebruik niet te veel suiker, honing, siroop, stroop, witte pasta, witte meel, witte rijst of aardappelpuree. Er zitten veel ‘snelle’ koolhydraten in, waardoor de bloedsuikerspiegel omhoog schiet.
    • Gebruik roomboter, harde margarine, kokosvet, palmolie en cacaoboter met uitzondering. Hier zitten meer ongezonde, verzadigde vetten.

    • Probeer zo weinig mogelijk frisdranken, vruchtensapjes en alcohol te nuttigen. Vooral in alcohol zitten koolhydraten die je bloedsuikerspiegel doen stijgen.
    • Gebruik bij het bakken vooral gezonde, onverzadigde vetten. Dat is beter voor je hart en bloedvaten.

    • Goede soorten vet zitten in noten, vis, avocado en olijven. Een handjevol noten per dag is goed voor je bloedsuiker.

    • Eet niet te veel rood en bewerkt vlees. Kies bij voorkeur voor mager, wit onbewerkt vlees zoals kipfilet. Voor mensen met diabetes vergroot bewerkt rood vlees de kans op complicaties, zoals hart- en vaatziekten.

    • Te veel zout is niet goed voor de bloeddruk. Gebruik liever kruiden, specerijen, peper, azijn of citroensap, die geven ook veel smaak.

  • Waarom voor progressieve lenzen kiezen?

    Ooit al van progressieve lenzen gehoord? Deze lenzen zijn minder bekend dan de normale contactlenzen en brilglazen. Maar hoe werken ze precies en wat zijn de voordelen?

    Wat zijn progressieve lenzen?

    Met progressieve of multifocale glazen kan je van op elke afstand klaar en duidelijk zien. Ze zijn de ideale oplossing om je ouderdomsverziendheid, verziendheid of bijziendheid te corrigeren. Maar let op, als je progressieve glazen draagt, vraagt het een zekere aanpassingsperiode, die soms zelfs onoverkomelijk kan zijn. Je kan met andere woorden met deze lenzen even goed zien van ver als van dichtbij.

    Hoe gebruiken?

    Je gebruikt progressieve lenzen op exact dezelfde manier als gewone contactlenzen. Er zijn dus ook progressieve lenzen die je elke dag, elke week of elke maand moet wisselen. Jammer genoeg ligt de prijs wel een stuk hoger dan bij gewone lenzen, ongeacht hoelang je ze kan dragen. Zoals eerder vermeld is er altijd een aanpassingsperiode wanneer je progressieve lenzen begint te dragen.

    Op welke leeftijd?

    Verziendheid is vaak leeftijdsgebonden, je ogen verouderen mee met je lichaam waardoor ze soms niet meer compatibel zijn met het dragen van contactlenzen. Wanneer je minder traanvocht produceert of de spieren van je oogleden stilaan verzwakken, is het geen goed idee om lenzen te dragen. Uit onderzoek is gebleken dat hoe ouder mensen zijn, hoe minder ze kiezen voor contactlenzen. Bovendien zal iemand die al heel z'n leven een bril op z'n neus heeft staan moeilijk of helemaal niet kiezen voor contactlenzen, wanneer de tijd rijp is.

    Raadpleeg je oogarts

    Voor je een drastische beslissing neemt voor je ogen, raadpleeg je beter eerst je oogarts. Hij of zij zal met de nodige expertise gepast advies geven en kijken of je ogen compatibel genoeg zijn om progressieve lenzen te dragen door enkele noodzakelijke onderzoeken uit te voeren.