6 dingen die je kan doen bij een droge hoest

Heb je een kriebel in de keel en moet je constant kuchen zonder dat het helpt? Dan heb je waarschijnlijk last van een droge hoest of kriebelhoest.

Een droge hoest is, zoals de naam het zegt, ‘droog’: dus vrij van slijm. Het is een hoest veroorzaakt door irritatie, bijvoorbeeld door droge lucht (airco of koude lucht), stof, een luchtweginfectie (verkoudheid) of ontsteking van de slijmvliezen en luchtwegen.

Bij een droge hoest is de drang om te hoesten erg sterk: er kriebelt iets in jouw keel, je wil dat weg en dus hoest je. Het probleem is dat dat niet werkt en dat je het probleem vaak verergert omdat je luchtwegen extra geïrriteerd geraken.

Wat kan je wel doen?

  1. Voldoende water drinken: ervoor zorgen dat de luchtwegen vochtig blijven vermindert de irritatie. Dat kan een flink pak meer vocht zijn dan je anders opneemt.
  2. Potjes water op de verwarming zetten of een luchtbevochtiger of verdamper gebruiken: zo verhoog je de vochtigheidsgraad van de lucht, wat ook weer de kans op irritatie door droge lucht van verwarming vermindert. Je kan bovendien een aromatische olie aan het water toevoegen. Dit ruikt niet alleen lekker maar heeft ook verzachtende eigenschappen.
  3. Een hoestpastille: het kan de prikkel (tijdelijk) onderdrukken. Opgelet: volg de voorschriften!
  4. Door je neus ademen of je verstopte neus zo snel mogelijk weer open krijgen.
  5. Vermijden roken en rokerige/stoffige ruimtes.
  6. Hoestsiroop nemen kan maar vraag raad aan je apotheker. Doe dit niet bij de minste kriebel in je keel!

  • Wie migraine heeft, vertoont vitaminetekort

    Wie vaak migraine heeft, heeft opvallend vaak ook een tekort aan bepaalde vitamines, zo bleek uit recent onderzoek. Welke tekorten gelinkt zijn aan migraine, is afhankelijk van geslacht en van het type migraine.

    Wie ooit al een migraine-aanval kreeg, kent de symptomen: kloppende hoofdpijn, misselijkheid, braken en overgevoeligheid voor licht en geluid. Uit onderzoek blijkt nu dat mensen die lijden aan migraine, ook vaak te kampen hebben met een vitaminetekort. Het is niet duidelijk of het vitaminetekort de migraine veroorzaakt of andersom. Ook is het nog niet bewezen dat vitaminesupplementen de migraines zouden wegnemen. Daar moet eerst nog meer onderzoek naar gebeuren.

    Vooral een tekort aan vitamine D en B wordt gelinkt aan migraine. Ongeveer de helft van de mensen die lijden aan chronische migraine blijken met een tekort aan vitamine D te kampen. Eerste onderzoeken wijzen ook uit dat vitamine B2 een migraine-aanval zou kunnen voorkomen. Vitamine B6 en B12 kunnen dan weer de symptomen en klachten van migraine verminderen.

    De vitaminetekorten kan je op natuurlijke wijze aanvullen door specifieke voedingsmiddelen vaker te eten of door voedingssupplementen te gebruiken.

    WELKE VITAMINEN VIND JE IN WELKE VOEDING?

    Vitamine D: vette vis, kaas en eigeel (en elke dag een kwartiertje in de zon!)

    Vitamine B2: kaas, amandelen, mager runds- en lamsvlees, eieren, zeevruchten en spinazie

    Vitamine B6: vlees, eieren, vis, brood en graanproducten, aardappelen, peulvruchten, groente, melk, melkproducten en kaas

    Vitamine B12: zit alleen in dierlijke producten, zoals melk, melkproducten, vlees, vleeswaren, vis en eieren

    CoQ10: vette vis, vlees en gevogelte, zaden en noten, broccoli, bloemkool, aardbeien en sinaasappels

    WELKE DRANKEN EN VOEDING KUNNEN MIGRAINE UITLOKKEN?

    Heel wat mensen krijgen migraine nadat ze bepaalde voedingsmiddelen hebben gegeten of gedronken. De bekendste boosdoeners zijn tarwe, suiker, alcohol, aspartaam, cafeïne, bewerkt vlees, gepasteuriseerde zuivel en voedsel met kunstmatige conserveringsmiddelen en chemische toevoegingen zijn bekende boosdoeners.

  • Wat te doen tegen pijnlijke borsten?

    Elke vrouw wordt er wel eens mee geconfronteerd: pijnlijke borsten. Tijdens je menstruatie kan deze pijn terugkeren en voor heel wat ongemak zorgen.

    Wat is de oorzaak?

    Je borsten zijn dan extreem gevoelig en kunnen je afleiden van je dagelijkse activiteiten. Maar wat veroorzaakt deze pijn? Hormonen. Wanneer je menstrueert, is je lichaam een vat vol hormonen. Er vinden voortdurend schommelingen plaats en deze zorgen voor die helse pijn in je borsten.

    De pijn die zich dan voordoet, zit vaak in het buitenste deel van je borsten rondom de tepel. Wanneer dit bij jou vaak terugkomt tijdens je menstruatiecyclus, is er in principe geen reden om je zorgen te maken. Maar als je last begint te krijgen wanneer je niet menstrueert, is het een goed idee om symptomen op te schrijven. Nadien kan je met je bevindingen naar een arts om zijn advies te raadplegen. Je hoeft je niet meteen zorgen te maken, maar extra voorzichtigheid kan nooit geen kwaad.

    Andere mogelijke oorzaken

    De menstruatiecyclus is de meest voorkomende oorzaak van pijnlijke borsten, maar het kan ook te maken hebben met andere omstandigheden:

    • Te grote borsten kunnen voor lichamelijke klachten zorgen
    • Stress kan ook effect hebben op je boezem
    • Zelfs de weersomstandigheden kunnen bepalen of je al dan niet gevoelige borsten hebt
    • Een té strakke beha verhoogt de temperatuur van het borstweefsel en daardoor kunnen afvalstoffen zich daar ophopen.
    • ...

    Wat kan je doen tegen de pijn?

    Gelukkig kun je de pijn verlichten op heel wat manieren. Tijdens je menstruatie raak je het best je borsten niet te veel aan en vermijd je alle soorten druk. Ook je boezem warm houden is een must om de pijn te verzachten. Tenslotte kun je een stevige sportbeha dragen of een pijnstiller nemen. Het komt er dus op neer dat je je boezem rust moet gunnen.

    Je kan ook kiezen voor verzachtende oliën om van de pijn af te geraken. Het meest aanbevolen hulpmiddel is Teunisbloemolie (Primrose oil). Voor de juiste instructies kan je bij de plaatselijke apotheek terecht.

  • 10 gouden eettips voor sporters tijdens de wintermaanden

    Bent u een sporter en heeft u net een welverdiende periode van rust ingelast, omwille van het koude weer? Groot gelijk! Maar let er wel op dat u uw weerstand goed op peil houdt. De volgende 10 tips zullen hiervoor ongetwijfeld van pas komen!

    Waarom is dit zo belangrijk?

    Het is uitermate belangrijk dat de weerstand optimaal blijft, zodat u niet gehinderd wordt door allerlei kwaaltjes, wanneer de training terug van start gaat. Dit heeft uiteraard niet alleen met het koude weer te maken, maar ook hoe de sporter deze wintermaanden doorbrengt. Voedzame voeding, uzelf beschermen met warme kledij, en het lichaam goed verzorgen op het gebied van rust en training, zijn de sleutels tot succes!

    Hoe komt het dat we in de winter zwakker zijn?

    • We zitten vaker binnen in verwarmde ruimtes, waardoor we sneller virussen kunnen overbrengen van de ene persoon naar de andere.
    • Een lichaam dat koud heeft, moet harder werken om zich opnieuw op te warmen, waardoor ook de weerstand verzwakt.
    • De toevoer van afweercellen is door de winterse grillen minder goed, aangezien de bloedvaten dan vernauwen.

    Dé ultieme eettips voor sporters

    • Ooit al eens naar het werk vertrokken met een lege maag? Niet doen! Uw lichaam heeft de calorieën nodig om op volle toeren te kunnen draaien.
    • Winter staat steevast gelijk aan gezelligheid. Niets boven een zalig warm kopje thee in die luie zetel van u. Toch? En goed nieuws, want thee zorgt ervoor dat uw lichaam zich verwarmt en voldoende vocht opneemt. Twee vliegen in één klap!
    • Ook genoeg ‘gewoon’ water drinken is de boodschap. Want in goed verwarmde ruimtes, loert dehydratatie om de hoek.
    • Dé tip der tips moet toch wel gedroogd fruit zijn. Gedroogde abrikozen, pruimen en vijgen zitten namelijk vol mineralen en vitamines.
    • Vitamine C vindt u terug in groenten en fruit. Dat u daar veel van moet eten is vanzelfsprekend.
    • Af en toe eens zondigen mag, het zou allemaal wat saai worden anders. Probeer het dan wel enkel bij chocolade te houden. Dit goedje is rijk aan magnesium, en dipjes en vermoeidheid zijn dan voortaan verleden tijd.
    • Beetje zwakjes? Verstrek de weerstand met behulp van antioxidanten. Waar u deze kan vinden? In o.a. bosbessen, kool, druiven en rode bessen.
    • Een goede spijsvertering is natuurlijk ook cruciaal. Snel eten is dus uit den boze, maar neem voldoende tijd om op al dat lekkers te kauwen.
    • Kies de juiste kledij om uzelf te beschermen tegen het frisse weer.
    • It’s all about balance! Een evenwichtig voedingspatroon op basis van groeten, vis of vlees, vezels, in combinatie met een stuk fruit of yoghurt, zijn de ingrediënten voor een goed weerstandsvermogen. Krijgt u er ook al zo’n honger van?

    Een loopje op de Ten Miles of een ander doel voor ogen? Helemaal top! En als u deze tips goed in het achterhoofd houdt komt dat helemaal goed, zonder een vervelende blessure die de boel komt verpesten. Zeker rekening mee houden dus!

  • Wat kan ik doen tegen droge ogen met dit koude weer?

    Nu de temperaturen er niet meer voor terugdeinzen om af en toe te flirten met de nul, voelen ook onze ogen dat het buiten wel erg koud is. Ogen reageren op koude door heel droog te worden. Een vervelend gevoel, maar gelukkig kan je er wel iets tegen doen.

    Net als in de zomer, als de temperaturen hoog zijn, kan ook koud weer droge ogen verzoorzaken. De oorzaak is meestal dat het verschil tussen de temperatuur binnen en buiten erg groot is. Het oogvocht verdampt te snel. Ook de gure wind droogt ogen uit. Dat merk je bijvoorbeeld wanneer je ogen automatisch meer traanvocht produceren. Gelukkig kan je die droge ogen een handje helpen aan de hand van deze tips:

    1. VOLDOENDE NACHTRUST

    Een heel eenvoudig maar effectieve tip: zorgt voor voldoende slaap. Vermoeide ogen voelen nog droger aan, een goeie nachtrust zal dus - zoals tegen heel wat andere kwaaltjes - nooit kwaad doen.

    2. VEEL DRINKEN

    Water wel te verstaan. Genoeg water drinken (anderhalve tot twee liter) per dag helpt om het vochtgehalte in ons lichaam op peil te houden en om droge ogen te voorkomen.

    3. OOGDRUPPELS

    Een snelle remedie tegen vermoeide en droge ogen zijn oogdruppels. Je vindt oogdruppels in de apotheek, voor verschillende profielen: lenzendragers, af en toe last van droge ogen, vaak last van droge ogen,…

    4. LENZEN VOOR DROGE OGEN

    Heb je last van droge ogen en draag je lenzen, dan loont het misschien de moeite om voor lenzen te kiezen die speciaal ontwikkeld werden om de ogen vochtig te houden. Vraag raad aan je oogarts of apotheker.