Meer energie tijdens de examens

Wanneer de examenperiode voor de deur staat, is het belangrijk om je lichaam én je hersenen goed te verzorgen. Gezond eten, voldoende nachtrust en genoeg energie maken het studeren al heel wat makkelijker. Lees hieronder verder voor meer tips en tricks. 

Genoeg en gezond eten/drinken

  • Vermijd zware gerechten en neem 3 lichte maaltijden per dag. Kies tussendoor als snack regelmatig iets lekker en licht zoals een potje yoghurt, een stuk fruit, een vezelkoek. Probeer dus 6 maaltijden per dag te eten, 3 gevarieerde en evenwichtige hoofdmaaltijden en 3 gezonde tussendoortjes. Op die manier blijft je energievoorziening op peil.
  • Suikerrijke voedingsmiddelen, zoals koeken, snoep en suikerrijke repen, dienen zoveel mogelijk vermeden te worden. Dit soort voedingsmiddelen veroorzaakt grote schommelingen van de bloedsuikerspiegel, met dalingen van de suikerspiegel tot gevolg, die op hun beurt het concentratievermogen doen afnemen.
  • Tijdens de blokperiode moeten de hersenen hard werken en vragen ze veel energie om de grijze cellen normaal te laten functioneren. De belangrijkste brandstof voor de hersenen is glucose, dat aangevoerd wordt door koolhydraten.
  • Pepmiddelen zoals koffie of limonades met cafeïne worden eveneens best gemeden. De cafeïne in deze dranken heeft een stimulerend effect, maar te veel cafeïne veroorzaakt slapeloosheid of irritatie.
  • Haal je energie bij voorkeur uit graanproducten zoals bruin of volkorenbrood, muesli of andere ontbijtgranen, havermout, aardappelen, deegwaren en rijst.

  • Drink voldoende water (1,5 liter per dag). Te weinig drinken kan een negatief effect hebben op je fysieke en mentale mogelijkheden.
Een goede nachtrust en ontbijt
  • 7 à 8 uur slaap en jij en je hersenen kunnen er weer tegenaan. Als je overdag goede maaltijden eet met

    veel zetmeelhoudende producten en niet te veel eiwitten en vetten, zal je 's avonds sneller in slaap vallen. Probeer ook pepmiddelen met cafeïne een paar uur voor je gaat slapen te vermijden

  • Een goed ontbijt is essentieel, zeker de ochtend van je examen. Het is wetenschappelijk bewezen dat de intellectuele prestaties van mensen die niet ontbijten, zwakker zijn dan bij mensen die wel ontbijten. Het ontbijt voert immers een hoeveelheid energie, in de vorm van glucose, aan die de hersenen nodig hebben.

Ontspanning

  • De beste pauze doorheen het studeren is bewegen! Een rondje gaan joggen, wandelen met de hond, badminton ... Beweging geeft een boost aan zuurstof in je hersenen en aan je concentratievermogen.
  • De ideale ontspanning na een vermoeiende dag studeren is een bad. Ook tussen het studeren is het een goed idee om een bad te nemen in plaats van een douche. Je bent meer ontspannen en je hersenen komen even tot rust.

  • Een schimmelnagel of –voet: hoe ze te behandelen?

    Het komt vaker voor dat je denkt. En toch schamen veel mensen zich nog steeds voor zogenaamde kalknagels of schimmelvoeten. Niet in het minst omdat het er niet echt mooi uitziet. Zeker als je tijdens de zomermaanden graag met open schoenen rondloopt. Of op het strand ligt. Wij vertellen je hoe je van die schimmelinfectie afkomt.

    Allereerst kunnen we je geruststellen. Een zogenaamde kalknagel of voetschimmel is op zich onschuldig. En je zal er geen verdere gezondheidsproblemen door krijgen. Toch is het enorm belangrijk om er iets aan te doen. Vooral omdat je er zowel anderen als jezelf verder mee kan besmetten, via je huidschilfers.

    Hoe loop je zo’n schimmelnagel of –voet eigenlijk op?

    Schimmels zitten van nature zowat overal. Zeker op vochtige en warme plekken vind je ze terug. Denk maar aan de badkamer bij je thuis, of kleedhokjes en het zwembad. Normaal kan je lichaam dit perfect de baas. Maar in bepaalde omstandigheden kan de schimmel volop beginnen groeien en de overhand nemen. Als je weerstand wat minder is door een ziekte bijvoorbeeld, of als je huid of nagel is beschadigd. Ook oudere mensen hebber er sneller last van. Niet iedereen heeft dus even snel met het kwaaltje te maken. Al heeft dat zeker niet altijd iets met slechtere hygiëne te maken.

    Belangrijk is natuurlijk om de schimmelnagel snel te herkennen. Typisch hierbij is dat de nagel vervormd is en dikker is geworden, of net broos en dun. Daarbij zal je vaak ook een verkleuring merken, richting een gele of witte tint. Bij voetschimmels begint alles met witte schilfers tussen de tenen, wat dan verder evolueert in blaasjes die jeuken en rode plekken op de voetzolen.

    Hoe geraak je er weer vanaf?

    Allereerst moet je weten dat je het nodige geduld zal moeten hebben. Een schimmel wegkrijgen duurt namelijk al snel 3 maanden. Zeker bij teennagels, die trager groeien dan deze van je vingers. Zelf kun je alvast volgende zaken doen:

    • Begin allereerst met elke keer zowel je sokken als je lakens op minstens 80 graden te wassen. Kwestie van het verder verspreiden van schimmels geen kans te geven.
    • Het is ook een goed idee om de nodige spray in je schoenen te spuiten.
    • Bij kleinere schimmels kan je zelf aan de slag met schimmeldodende crèmes, die vrij te krijgen zijn. Let er daarbij op dat deze de stof terbinafine bevatten. Deze smeer je dan een keer per dag op de infectie, tot deze verdwenen is.
    • Helpen deze crèmes niet, nadat je 1 à 2 weken hebt gesmeerd? Dan kan je altijd eens bij de huisdokter of dermatoloog langsgaan en speciale medicatie laten voorschrijven. Dit kan een schimmelwerende lak zijn, maar net zo goed pillen die je moet innemen.

    Belangrijk is wel dat je in een goede gezondheid moet zijn, om zelf met de behandeling te beginnen. Heb je bijvoorbeeld een gevoelige huid of diabetes? Dan ga je best hiervoor bij de pedicure langs. En als je zwanger bent, controleer je best even of de behandeling geschikt is voor jou.

    En hoe voorkom je het?

    Niet onbelangrijk, omdat een schimmel aan voeten of nagels moeilijker te behandelen is. Tenslotte zit de schimmel onder de oppervlakte en kunnen crèmes en andere producten maar moeilijk doorheen nagels en huid doordringen. Bovendien zorgt een behandeling vaak voor bijwerkingen.

    Cruciaal is om van je voeten of handen geen warme en vochtige broeihaard voor schimmels te maken:

    • In de douche of het bad was je je voeten best niet met zeep. Belangrijk ook is om na de wasbeurt je voeten goed af te drogen. Ook tussen je tenen.
    • Wat betreft je schoenen ga je best voor exemplaren die niet klemmen en vooral goed ademen. Een aanrader daarbij, zijn lederen schoenen. Wissel ook tussen verschillende schoenen, in plaats van altijd hetzelfde paar te dragen.
    • Combineer dit met katoenen en wollen sokken. Deze nemen namelijk goed je zweet op. Trek ook elke dag een proper paar sokken aan.
    • Vermijd ook rondlopen op blote voeten. Bijvoorbeeld rond het zwembad, maar ook bij jou in huis. Zelfs als je je wast in openbare douches draag je best badslippers.
    • Knip ook regelmatig je nagels, maar ook niet té kort. Een beschadigde nagel is namelijk net gevoeliger voor schimmels.

  • Wat doen tegen hardnekkig tandplak?

    Tijdens een bezoekje aan de tandarts horen we vaak de term 'tandplak' vallen, maar wat is het precies? En wat kan je er het beste tegen doen?

    Wat is tandplak?

    Tandplak is eigenlijk een aanslag op je tanden nadat je gegeten hebt. Het is een soort beslag dat wordt afgezet op het tandoppervlak. Deze laag bestaat voornamelijk uit suikers, zuren, afvalstoffen, bacteriën en speekseleiwitten. Wanneer je deze tandplak niet verwijdert na elke maaltijd, worden er zuren gevormd en kan je tandvlees ontsteken. Als de tandplak langdurig niet verwijderd wordt, kan die calcificeren en zo verharden tot tandsteen. Dat kan je jammer genoeg niet meer verminderen door je tanden te poetsen, daarvoor moet je een bezoek brengen aan je tandarts.

    Wat kan je er tegen doen?

    • Gebruik één keer per dag tandfloss of interdentale borsteltjes om de tandplak tussen je tanden te verwijderen.
    • Probeer na elke maaltijd of snack je tanden te poetsen, om mogelijk tandplak te verwijderen.
    • Gebruik wekelijks natriumwaterstofcarbonaat als mondspoeling of vervang twee keer per week je tandpasta door natriumwaterstofcarbonaat. Maak je tandenborstel eerst nat alvorens je dit poeder aanbrengt.
    • Poets je tanden op deze manier: begin met je tandvlees en werk zo naar de tanden toe.
    • Wees spaarzaam met zoetigheid. Eet niet te veel snoepjes, taart, frisdranken, gebak ... enzovoort, want deze voedingsmiddelen voeden de bacteriën die tandplak vormen.
    • Laat regelmatig de tandsteen verwijderen en ga zeker één keer per jaar naar de tandarts.

  • Wat te doen tegen zweetbillen bij warm weer?

    De temperaturen stijgen, de zon begint meer te schijnen en dat is voor veel vrouwen hét ideale moment om een rokje aan te trekken. Daar begint alle ellende, want bij warm weer krijgen onze billen het hard te verduren. Ze beginnen namelijk hevig te zweten ... Het resultaat? Zweetbillen, een nat rokje en schurende bovenbenen. Maar hoe kunnen we dit vermijden? 

    Warmteuitslag en een nat achterwerk

    Tropische temperaturen kunnen dan wel aangenaam zijn, ze veroorzaken ook heel wat problemen bij vrouwen (en soms mannen). Zodra we een rokje of een short uit de kast kunnen halen, zijn we helemaal in de wolken. Tot we ze uiteindelijk aantrekken en ons weer een onaangenaam fenomeen herinneren, namelijk zweetbillen en warmteuitslag.

    Een nat achterwerk kan ontstaan door de hitte, dan laat je overal waar je gaat zitten een natte plek achter. Maar soms zit er meer achter dit probleem ... Als het vocht een rare geur heeft of een vreemde kleur, ga je best eens langs bij je huisarts. Wie weet heb je wel last van anale scheurtjes, aambeien of een lekkende anus.

    Warmteuitslag ontstaat vaak door schurende bovenbenen, wat meestal wordt veroorzaakt door warme temperaturen. Je huid zwelt namelijk op en je zweetkliertjes raken verstopt ... Het resultaat? Een rode en geïrriteerde huid, kleine schaafwonden, rode bultjes of blaasjes, jeuk, ... Dit heeft geen direct verband met je gewicht, maar eerder met je lichaamsbouw. Als je vaak last hebt van schurende bovenbenen, krijg je bijgevolg ook sneller warmteuitslag. Soms kan het zelfs een bacteriële infectie zijn en ga je best langs bij de dokter.

    Hoe vermijd je warmteuitslag of geraak je er vanaf?

    • Draag een shortje onder een rok of jurk. Kies voor een langer model met lange pijpen, zodat het broekje niet omhoog kruipt.
    • Probeer eens shapewear te dragen onderaan. Deze broekjes blijven goed zitten en houden je figuur mooi strak. Draag het wel niet heel de dag, want anders kan je huid niet ademen en wordt het na een tijd oncomfortabel.
    • Vermijd huid-op-huidcontact
    • Door talkpoeder te gebruiken, zal de rode en geïrriteerde huid kalmeren omdat het vochtabsorberend werkt. Bij velen heeft dit soort poeder een positief effect, je kan ook maïspoeder gebruiken als alternatief.
    • Je kan ook een coolpack leggen op de rode en geïrriteerde huid, maar doe het niet te lang.
    • Smeer goede crèmes op de wondjes. Kies voor een bodycrème die een beschermlaagje aanlegt zonder in de huid te trekken, en water- en zweetresistent is.
    • Draag geen te strakke kleding en kies voor luchtige, goed ademende stoffen zoals katoen
    • Neem koude douches om het zweten tegen te gaan.

    • Drink veel water zodat je lichaam gehydrateerd blijft. Zo zal je lichaamstemperatuur ook in een snel tempo dalen en het zweten verminderen.
    • Vaseline zorgt ervoor dat je benen soepeler tegen elkaar wrijven en er dus minder frictie is. Maar het volstaat niet om het maar één keer aan te brengen, na enkele uren is de vaseline compleet ingetrokken in je huid.

      Hoe raak je van die zweetbillen af?

    • Om het zweet te absorberen kan je talkpoeder of maïspoeder gebruiken.
    • Je kan ook je deodorant-stick of anti-transpirant over je billen smeren. Vooral het laatste kan erg goed werken, maar stop ermee als je blijvende irritatie aanhoudt die niet weggaat. Zoek liefst een anti-transpirant zonder parfum/alcohol en met kalmerende stoffen als Allantoïne.
    • Je ondergoed is een van de belangrijkste factoren. Vermijd strak ondergoed en katoen, want deze houden vocht vast en blijven het vasthouden. Kies eerder voor stoffen als merino wol, zijde en microfiber. Zij nemen het vocht van de huid uitstekend op en laten het snel weer verdampen. Sportondergoed is in dit geval een goede optie.
    • Overgewicht kan soms ook voor meer zweetafvoer zorgen. Door enkele kilo'ste verliezen zal je normaal gezien ook minder zweten. Maar dit kan verschillen per persoon en lichaamsbouw.
    • Regelmatig je billen droog deppen met wc-papier of vochtige doekjes kan ook voor een heel verschil zorgen.
    • Zorg voor een goede hygiëne van je achterste, door het met milde zeep te wassen.

      Spreid hierbij echt je billen uit elkaar, zodat je geen plek vergeet. Er zitten hier namelijk allerlei apocriene zweetklieren (net zoals bij de oksels) en nog achtergebleven resten van ontlasting. Als je dit té weinig doet, kan het wel eens voor een onaangenaam geurtje zorgen.