Zwanger in de zomer: 8 tips om je lichaam koel te houden

In verwachting zijn tijdens de zomer, het heeft zo z’n voordelen. De zon geeft je een pak extra energie en je kan makkelijker en goedkoper de nodige zwangerschapskleding kopen. Een reeks loszittende zomerjurkjes, en je komt al een heel eind. Maar al dat zweten tijdens de hetere zomerdagen, da’s al een pak minder fijn. Voor zowel jou als je toekomstige baby.

De hoge temperaturen brengen namelijk een risico op uitdroging met zich mee. Drink je niet genoeg, dan gaan de bloedvaten in je huid meer open staan. En heeft de rest van je lichaam minder bloed beschikbaar, waardoor je je duizelig en misselijk gaat voelen. Omgekeerd heb je tijdens warme dagen ook meer kans op vochtophopingen of oedeem. Want door dat risico op uitdroging zal je lichaam zich willen beschermen, door meer vocht vast te houden. Vooral in voeten, enkels en benen kan zich dat dan gaan ophopen.

Een ander nadeel, dat gelukkig maar een minderheid van de zwangere vrouwen meemaakt, is het zogenaamde zwangerschapsmasker. Dit zijn bruine of lichte verkleuringen in gezicht, nek en decolleté door uv-straling, uitgelokt door je hormonen.

Maar genoeg over de nadelen van de warmte. Want gelukkig kan je hier ook heel wat voorzorgen tegen nemen!

1. Bescherm gezicht en buik tegen de zon ...

Het goede nieuws is dat uv-straling niet door de baarmoeder heen geraakt, tot bij de foetus. Op zich mag zonnen zelf dus wel. Toch raden we aan om, zeker in de tweede helft van je zwangerschap, een handdoek over je buik te leggen als je in de zon gaat liggen of gaat zonnebanken. De huid daar wordt namelijk dunner, naarmate de buik dikker wordt.

Gedurende de hele zwangerschap is het sowieso een goed idee om je gezicht en hals zoveel mogelijk uit direct zonlicht te houden, om een zwangerschapsmasker te vermijden.

2. ... en vermijd deze volledig op hetere dagen

Uv-straling mag dan niet zo’n probleem zijn, de zomerzon heeft nog een belangrijke andere eigenschap. En dat is de warmte. Als dat ervoor zorgt dat je lange tijd een hogere lichaamstemperatuur hebt en uitgedroogd geraakt, zorgt dit in het begin van je zwangerschap voor een iets hogere kans op een afwijking bij je ongeboren kindje. In extreme gevallen is een miskraam niet uitgesloten.

3. Drink genoeg water, thee of vruchtensap ...

Het klinkt tegenstrijdig, want zoals je vast ook weet houden zwangere vrouwen meer vocht op. Maar voldoende drinken zorgt net dat je vochtophopingen vermijdt. Zeker bij warme dagen. Het zet namelijk zowel de transpiratie als je nieren in gang, om het overtollige water langs deze wegen af te voeren. Bovendien kan je lichaam zo de warmte ook nog eens kwijtspelen.

Het beste wat je dus kan doen, is minstens 2 liter water, thee of vruchtensap per dag drinken. Spreid dit ook goed doorheen de dag en wacht niet tot je dorst krijgt. Zoete dranken vermijd je sowieso beter.

4. ... en eet minder zout

Het is nochtans verleidelijk, want met de zomerzon heb je er net meer goesting in. Maar toch, het is een slecht idee. Je houdt er namelijk ook veel meer vocht in je lichaam mee vast.

5. Draag linnen of katoenen kleding, met lichte kleuren ...

Deze 100% natuurlijk materialen ademen, zodat je minder zweet. Niet alleen beter voor het omgaan met warme temperaturen, maar je hebt er ook minder huidproblemen door.

Daarnaast laat je ook beste zwarte en andere donkere kledij links liggen. Die nemen namelijk makkelijker warmte op, wat we natuurlijk net willen vermijden.

  • Op vakantie met de wagen? Zo bereid je je voor ...

    Op familievakantie gaan met de wagen is fijn, maar hoe laat je alles vlot verlopen? En hoe blijf je in topvorm achter het stuur? Hieronder vind je enkele tips waar je zeker en vast mee rekening moet houden.

    Wat je zeker mee moet nemen

    • Medicijnen tegen wagenziekte, zoals bijvoorbeeld cinnarizine. Je vindt heel wat geneesmiddelen in de vorm van pilletjes om wagenziekte tegen te gaan.
    • Drankjes/ eten om alert te blijven. Maar let op: drink niet te veel drankjes met cafeïne in, deze kunnen bij overmatig gebruik een negatief effect op je lichaam hebben.
    • Genoeg water om gehydrateerd te blijven.
    • Algemene geneesmiddelen zoals pijnstillers, allergiepillen enzovoort ... Medicijnen die je in het dagelijks leven veel gebruikt. Want in het buitenland zijn niet alle medicijnen te vertrouwen.
    • ...

    Hoe blijf je alert achter het stuur?

    Als je een lange weg hebt af te leggen met de wagen, is het belangrijk om zo alert mogelijk te blijven. Want vermoeidheid is vijand nummer 1 voor de vakantieganger. Je vertrekt dus best goed uitgerust en stopt minstens één keer om de twee uur. Neem een kwartiertje pauze, loop wat rond of doe een dutje als je héél moe bent. Sla geen rustpauze over, ook niet als het nog maar 100 km rijden is. Want de meeste ongevallen vinden plaats tijdens de laatste kilometers van de reis. Als je te moe bent, is het beter om te wachten dan alsnog te rijden. Het risico op slaperigheid is 3 maal hoger om 16 uur dan om 10 uur. Nog een kleine tip: om vermoeidheid te voorkomen, zet je best geen verwarming op in de wagen. Dit werkt vermoeidheid in de hand.

    Hoe voorkom je wagenziekte?

    Het kan iedereen wel eens overkomen, wagenziek worden tijdens een autorit. Als je hier gevoelig aan bent, neem je best je voorzorgen. Eet een lichte maaltijd voor je vertrekt en drink water. Koffie, frisdrank of alcohol wordt afgeraden. Doe waar mogelijk ook een raampje open om frisse lucht binnen te laten. Als het kan, is het beter om vooraan naast de bestuurder te zitten. Zodat je mee de weg kan volgen en goed naar buiten kunt kijken. Dit is essentieel, want je wordt sneller wagenziek als je een boek leest of op je smartphone speelt. Als je echt misselijk wordt kan je medicijnen innemen of een koekje/droog brood eten. Het is ook handig om kotszakjes te voorzien in je wagen.

    Een belangrijke tip wanneer je medicijnen wil innemen als je achter het stuur zit of last hebt van wagenziekte: sommige medicijnen kunnen sufheid en een verminderde concentratie als gevolg hebben. Raadpleeg op voorhand je arts als je met twijfels zit.

  • Hoe bescherm je je kinderen het beste tegen de zon ? 

    De zon: héérlijk. Maar ze houdt ook gevaren in. Voor volwassenen, maar ook zeker voor kinderen. Zij zijn extra kwetsbaar. Zo bescherm je je uk tegen de zon, terwijl het er toch van kan genieten.

    Hoe komt het dat kinderen gevoeliger zijn voor zonnestralen? De huid van baby’tjes en peuters is veel kwetsbaarder dan die van volwassen mensen. Tot ze vier jaar zijn, is er vrijwel geen enkele natuurlijke bescherming van de huid. Daarnaast zijn die ukken natuurlijk in volle groei. Als er huidcellen beschadigd geraken krijgen die niet de kans om zich te herstellen voor ze opnieuw delen. Daardoor raken de huidcellen van binnenuit beschadigd en maken kinderen die op erg jonge leeftijd verbranden later meer kans op huidkanker. De huid van kinderen - van baby tot tiener - goed beschermen is dus niet alleen nu van belang, maar is ook belangrijk voor later. Wij geven enkele tips opdat zoon- of dochterlief veilig kan zonnen: genietend, spelend, maar goed beschermd.

    GEEN OF BEPERKTE DIRECTE ZON

    • Tussen twaalf uur ’s middags en drie uur in de namiddag houd je kinderen het beste volledig uit de zon. Die schijnt dan namelijk op haar sterkst.
    • Kinderen die jonger zijn dan één jaar, houd je maar beter volledig uit het directe zonlicht. Wel kan je de buggy of maxi cosi in de schaduw of onder een parasol plaatsen.

    DE JUISTE KLEDIJ

    • Kinderen lopen maar beter niet té lang in hun blootje of in zwemkledij rond. Trek ze op tijd een droog shirt aan. Natte kledij laat meer UV-straling door.
    • Zet een petje of hoedje op het hoofd van je kind om ze te beschermen tegen de zon.
    • Zet hen ook een zonnebril op om hun ogen tegen het scherpe licht te beschermen.
    • De beste remedie om je kind tegen de zon te beschermen is hem of haar kleren aantrekken die armen en benen bedekken.

    BESCHERM DE HUID

    • Smeer je kind in met zonnebrandcrème met een minimale beschermingsfactor 20. Beter nog is om factor 50 te gebruiken.
    • Smeer je kind een half uur voor het naar buiten gaat volledig in, zo kan de crème alvast in de huid intrekken.
    • Smeer je kind elke twee uur in en meteen na het zwemmen opnieuw. Ook als de zonnebrandcrème waterproof is.
    • Ook in de schaduw dringen UV-stralen tot de huid door. Dus speelt je kind even niét in de zon, smeer de huid ook dan goed in.

  • Houd het hoofd koel : Zo bescherm je jezelf tegen de hitte op vakantie 

     Heerlijk natuurlijk, tijdens de zomermaanden naar zuiderse oorden trekken, met vrienden of familie op vakantie. In de bergen, op het strand, in de stad. Maar het kan ook té warm worden. En dan bescherm je jezelf maar beter tegen oververhitting.

    TYPISCHE ZOMERZIEKTES

    Winterziektes, die kennen we allemaal. Maar ook in de zomer, bij extreme hitte, lopen we een verhoogd risico op bepaalde aandoeningen. Een overzicht van typische zomerziektes én wat je eraan kan doen.

    • Warmte-oedeemHierbij krijg je last van opgezwollen enkel en voeten wanneer je lang rechtstaat of zit. Vooral senioren zijn hier gevoelig aan. Wat doen: De voeten hoger leggen, compressiekousen dragen en geregeld de benen even strekken.
    • WarmteflauwteKomt vaak voor na een activiteit waarbij je langdurig recht hebt gestaan of veel vocht bent verloren. De huid voelt koud of klam aan, de hartslag en bloeddruk zakken.Wat doen: Ga liggen en drink veel water.
    • WarmtekrampenDoor intense fysieke inspanningen kan je veel water, maar vooral veel natrium verliezen. Daar kan je een klamme of net droge huid van krijgen en spierspasmen. Wat doen: Het water- en natriumverlies compenseren, de warmte vermijden en rusten.
    • Warmte-uitputtingEen beetje de voorloper van een zonneslag. Je krijgt hevige dorst, hebt geen kracht meer, kunt je spieren moeilijk coördineren en je hebt last van verwarring, spierkrampen en misselijkheid en diarree.Wat doen: Ga meteen naar een arts of ziekenhuis.

    VOORKOMEN IS BETER DAN GENEZEN

    Dat geldt ook voor oververhitting. Met deze tips kan je problemen veroorzaakt door de warmte voorkomen:

    • Drink minstens anderhalve tot twee liter water per dag in rust. Drink ook wanneer je geen dorst hebt.
    • Vermijd alcohol. Het verstoort de natuurlijke vochtregulatie van je lichaam.
    • Blijf binnen en houd de zon buiten.
    • Zoek af en toe koelte op of koel je lichaam zelf af in de douche, in bad of in het zwembad.
    • Beperkt het aantal lichamelijke inspanningen. Wil je toch sporten, doe dat dat in een koele binnenruimte of voor 11 uur ’s ochtends of na 10 uur ’s avonds.
    • Pas je kleding aan de warmte aan. Het beste is lichte katoenen kledij met heldere kleuren en een hoed of petje tegen de zon.
    • Bescherm jezelf en je huid met zonnecrème met een hoge factor.